61 BEEL MET Z IN DE STEVENSKERK

MOEDER EN KIND

Thea-Warrior

 

In mijn onderzoek vormen op elkaar liggende of afbuigende energielijnen een complicerende factor, ze vergen het nodige doorzettingsvermogen bij het in kaart brengen en bezorgen me grijze haren... werk voor gevorderden. Dat de breed-smalle energielijn Beel (rood) me in die zin problemen heeft bezorgd, heb ik al uit de doeken gedaan. Toen ik ontdekte dat Beel niet van breed naar smal ging maar in feite twee lijnen zijn, heb ik de andere lijn z genoemd.

 

Aan de noordkant in de Stevenskerk raken beide lijnen elkaar en samen gaan ze naar het zuidwesten. Aan de zuidkant valt z volledig op Beel. De energieën van Beel en z zijn bijna gelijk; allebei vriendelijk en rustig. Ze hebben iets luchtigs, z is iets meer etherisch van aard. Voor mij is het alsof in de Stevenskerk verbeeld wordt dat een ziel (z) op Aarde incarneert in het lichaam van een moeder (Beel). Dan is Beel als het ware een zwangere vrouw met haar foetus. Bij de geboorte van z (niet genoemd in het raadsel van de vijftiende eeuw) zouden ze dan samen in het kraambed gestorven zijn. 

 

 

De bekendste afbeelding in West-Europa van 'Moeder en Kind' is natuurlijk Maria de Moeder van God: Maria met Jezus. Niet verrassend dat door de eeuwen heen Beel-met-z in de Stevenskerk een verbinding heeft gehad met de Heilige Maagd.

In de eerste bouwperiode van 1254-1272 met het hoofdaltaar, Sint-Stephanus en de Heilige Maagd waren de patronen van de kerk.

In de derde bouwperiode van 1343-1361 met het altaar van de Heilige Maagd in de Mariakapel van die tijd.

In de vierde bouwperiode van 1371-1428 met het altaar van Maria in de Onze Lieve Vrouw-kapel.

Een en ander is te zien op de tekeningen van architect A. van der Kloot uit 1936. De plattegronden op deze tekeningen zijn in de jaren zestig van de vorige eeuw wat bijgesteld, maar voor mijn doel voldoen ze goed. De afbeelding op de ondergrond is de plattegrond van de Stevenskerk uit 1456. In dat jaar werd de kerk vergroot met de schitterende kapellenkrans.

 

Vergezocht? Toch zit er weinig toeval bij. Allereerst zijn kerken in het verleden op specifiek kruisende energielijnen gebouwd. Anna (zwart) en Oude Man Huybert (donkerblauw) hebben in het verleden wel degelijk de positie van de toren bepaald. Soms vraag ik me af of er in het verleden mensen hebben geleefd die (de loop van) energielijnen konden beïnvloeden.

Verder zijn oude kerken volgens bepaalde principes gebouwd. Normaliter ligt de kapel van Maria aan de noordkant. Vrouwelijke kerkgangers zaten in de kerk óók aan de noordkant, mannelijke aan de zuidkant.

 

De Stevenskerk zelf is het kunstwerk bij uitstek dat bij de energielijnen hoort. De kerk vormt het grootste eerbetoon aan de energielijnen; aan deze krachtplek in Nijmegen.

En de energielijnen? Die zijn eigenlijk voor alle mensen; om zich te ontwikkelen. Daarom hoop ik ook dat ondanks de ontkerkelijking vele kerken geopend blijven en nieuwe bestemmingen vinden, zodat iedereen in de kracht van de bestaande kruisingen kan delen. Gesloten kerken, niet meer toegankelijk voor mensen, dat is pas treurnis.

 

Soms ben ik verdrietig, dan ben ik in een kerk en weet ik dat zich op het hoogkoor energielijnen bevinden of een belangrijke kruising, en dan is het mij als leek niet toegestaan daar naartoe te gaan, erop af te stemmen, ervan te leren of er onderzoek te doen.

Het 'hiëratisch' dat de Engelen steeds in hun mond nemen, heeft hierop betrekking. Hiëratisch betekent namelijk de priester of eredienst betreffend. Zou het exclusief claimen van bepaalde plekken correct zijn? 

 

 

Bronnen

Drie plattegronden van de bouwperioden gedownload van https://www.geschiedenislokaal024.nl/bronnen/st-stevenskerk/

Uit: Fotocollectie Regionaal Archief Nijmegen - GN8441 e.a. - Publiek Domein

 

---> 62 BEEL MET Z VERSLEUTELD - Samen Een

---> LIEFDE 2020 SN Inhoud

---> HOME