232 DE HEILIGE LUCAS SCHILDERT DE MADONNA - DEEL 4

De ontdekking van de eerste energielijnen in het schilderij.
De ontdekking van de eerste energielijnen in het schilderij.

HET VERSLEUTELDE ENERGIELIJNENPATROON

Thea-Warrior

 

Zondag 23 mei 2021, Eerste Pinksterdag, probeer ik het schilderij 'De Heilige Lucas schildert de Madonna' wat compositie betreft op de plattegrond van de Kathedraal met de Energielijnen te verenigen. Ik draai, vergroot en verklein het schilderij. Duizeligheid is het gevolg. Ik besef dat ik twee dezelfde energielijnenpatronen - de een gekoppeld aan de kathedraalplattegrond, de ander gekoppeld aan het schilderij - aan het mixen ben. Dan bedenk ik dat als het energielijnenpatroon van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal de basis is voor de compositie van het schilderij dat ik deze lijnen dan in de afbeelding moet kunnen zien.

 

Met de vraag of er een opvallende lijn is, bestudeer ik het schilderij opnieuw, waarop ik bewuster DE ZILVERSTIFT in de rechterhand van Lucas zie: een knap opvallend streepje. Ik laad de afbeelding van het originele schilderij op in mijn PowerPointprogramma en trek vervolgens een witte lijn door de zilverstift. Het zoemt onmiddellijk in mijn hoofd... ... dit is de turquoiselijn... de Heilige-Geestlijn. 

 

Aangezien ik weet dat de Madonnalijn een hoek van 33,75 graden maakt met de Heilige-Geestlijn ga ik onder die hoek met mijn geodriehoek langs de eerste getrokken lijn. Raak; de rechte neus van Maria vormt de richting van de tweede lijn; de gele energielijn; de Madonnalijn. Omdat ik de hoeken tussen de energielijnen ken, staan ze binnen vijf minuten in hun eigen kleur op de afbeelding. Verbluft kijk ik ernaar. 

 

De turquoiselijn - de Heilige Geestlijn - gaat onderlangs de knieschijfjes van Jezus. Geweldig, ik weet dat er mensen bestaan die met deze plekken onder hun knieschijven waarnemen in de Andere Werelden, in de meer etherische werelden, Marko Pogačnik onder andere. De linkerwijsvinger van de Heilige Lucas wijst de energielijn aan. Via de zilverstift gaat de energielijn naar de kinpunt en linkermondhoek van de Heilige Lucas om te eindigen daar waar buiten bomen de lucht raken.

 

De gele energielijn - de Madonnalijn - gaat van de hoek van de knielbank waarnaast Maria zit over het linkerschoudertje van Jezus, door zijn mondje, door de tepel en mond van Maria, recht over haar neus naar de scheiding in haar haar, waarna deze lijn de raaklijn wordt aan het ronde gebrandschilderde glasvenster. Aan de zijkant van Maria's mantel kruist de gele energielijn de turquoise lijn.

 

De witte energielijn - de Bisschop Labislijn - gaat perfect horizontaal: door de mond van Maria naar het punt waar de Heilige Lucas de zilverstift vasthoudt, en dan over zijn schouder naar de bovenkant van de opengeslagen bijbel.

 

De rode energielijn - de Belfortlijn - gaat door de mond van Maria en kruist de turquoiselijn midden tussen de twee pilaren. Bijna op de middenlijn van het schilderij.

 

De blauwe energielijn - de Sint-Catharinalijn - gaat door de mond van Maria, raakt haar onderhemd en gaat dan via een wit driehoekje naar haar elleboog en de hoek van een grijze achthoek - op een tegel - op de vloer.

 

Dit is het correcte energielijnenpatroon, ik verbaas me wat over de draai rechtsom van het patroon, maar de witte Bisschop-Labislijn ligt perfect horizontaal, en bij versleutelingen wordt het energielijnenpatroon gedraaid!

Dan zie ik plots een tweede energielijnenpatroon, immers ook door het mondje van Jezus is het patroon van de STER te tekenen. De Heilige-Geestlijn en Madonnalijn blijven gewoon op hun plek liggen.

 

De tweede witte Bisschop-Labislijn gaat van een hoek van de betimmering naar het mondje van Jezus, tussen de middelvinger en wijsvinger van de linkerhand van Maria naar de top van het witte driehoekje op haar linkerarm. Dan via de kruising van de eerste turquoise en rode energielijn naar de lichte vlek in de bontrand van de linkerarm van de Heilige Lucas. En dan naar 'de rommelkamer' aan de rechterkant... daar gaat deze witte lijn door iets heel bijzonders. Heel goed kijken! In de kopieën van het schilderij 'De Heilige Lucas schildert de Madonna' liggen daar ogenschijnlijk twee boeken, maar in het origineel is in het zwart een gezicht te zien! Het is het gezicht van Rogier van der Weyden... verstopt in het donker! Ik kom erop terug.

 

De tweede blauwe Sint-Catharinalijn raakt het voorhoofdje van Jezus, gaat langs zijn neus en door zijn mond, gaat door zijn linkertepel en vormt een raaklijn langs zijn buikje. Met de middelvinger van haar rechterhand wijst Maria deze energielijn aan. De lijn gaat via het rechterknietje van Jezus en als raaklijn langs de binnenkant van het rechterbeentje om via zijn rechterhakje en via een mooie vouw in Maria's kledij langs een gouden sierband naar de tegelvloer te gaan. Net niet naar een hoek van de achthoek in de grote grijze tegel. Is krimp van het houtpaneel verantwoordelijk voor dit laatste?

 

De tweede rode Belfortlijn gaat over het neusje van Jezus via zijn mondje tussen de middelvinger en ringvinger van de linkerhand van Maria door. De lijn kruist de blauwe lijn prachtig op de punt van de linkerelleboog van Maria en eindigt aan de rechterkant daar waar de rode mantel van de Heilige Lucas de achterwand van de kamer raakt.

 

Ik vraag me af of in het schilderij de breedte van de energielijnen verwerkt zit.. Ik weet het niet. Misschien, het kan... ik heb de breedte van de verschillende lijnen wel ervaren maar niet genoteerd en ook niet onthouden. De feitelijke breedte is wat moeilijker te bepalen omdat energielijnen aan de zijkanten zwakker zijn dan in het midden, maar het zou kunnen. 

Het eerste energielijnenpatroon is de basis, het tweede energielijnenpatroon is een toegift van de wel extreem getalenteerde Rogier van der Weyden. Al werkend op Levendweb heb ik niet enkel het door hem versleutelde energielijnenpatroon in de compositie van zijn schilderij ontdekt èn zijn in het donker verborgen gezicht maar nog veel meer.

 

Klik op de afbeelding voor een vergroting en info.

Bronnen

- Afbeelding plattegrond van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Doornik.

Uit: Warichez, J. (1934). La Cathédrale de Tournai et son Chapitre. Wetteren: de Meester.

- Afbeelding originele schilderij 'De Heilige Lucas schildert de Madonna' van Rogier van der Weyden (ca. 1440). Publiek Domein via Wikimedia Commons.

Op 1 december 2020 van https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Weyden_madonna_1440.jpg.

 

Linken

---> Rogier van de Weyden - De Heilige Lukas schildert de Madonna - Museum of Fine Arts Boston

 

---> 233 DE HEILIGE LUCAS SCHILDERT DE MADONNA - DEEL 5 - Een Meesterstuk uit 1432!?

---> LIEFDE 2020 CT Inhoud

---> QUEESTE

---> HOME