388 APSIS ONZE LIEVE VROUWEBASILIEK

MAASTRICHT - ONZE LIEVE VROUWEBASILIEK - CRYPTE Centraal het 4e crypteraam   ThP 221219
MAASTRICHT - ONZE LIEVE VROUWEBASILIEK - CRYPTE Centraal het 4e crypteraam ThP 221219

SCHOONHEID OM TE ZIEN (EN TE HOREN)

Thea-Warrior

 

We wandelen verder naar het noorden. De Sint-Servaasbrug ligt mooi te zijn tegen de achtergrond waarin de Sint-Martinuskerk van Wyck lonkt.

In een 13e-eeuwse oorkonde wordt vermeld dat bisschop Franco van Luik, bisschop van 856 tot 903, de Sint-Maartenskerk in Wyck aan het Onze-Lieve-Vrouwekapittel heeft geschonken. De huidige neogotische Sint-Martinus is in 1857-58 naar een ontwerp van architect Pierre Cuypers gebouwd en herbergt het 13e-eeuwse beeld van de Zwarte Christus van Wyck. Beslist een keer bezoeken; vast een krachtplek, die kerk.

 

Via het Bat en langs de drukke Maasboulevard wandelen we terug richting zuid. Hoog op een pilaar brult een Leeuw... een Romeins artefact. Wandelen tegen de stroomrichting van de Maas in is fijn: schoonspoelen. Gebiologeerd door de omgeving neem ik geen Energielijnen waar. Via Graanmarkt en Stokstraat opnieuw naar de apsis van de Onze Lieve Vrouwebasiliek: check, check, dubbelcheck. Mijn eerdere waarnemingen blijken te kloppen: drie uitstromende Geloof-Hoop-en-Liefdelijnen. 

 

Middenachter steken forse stenen naar buiten. Ergens tussen 1894 en 1901 heeft Pierre Cuypers achter de apsis de steunberen met luchtbogen laten afbreken. Idem dito de sacristie tussen die steunberen. De fundering van de apsis blijkt namelijk niet diep genoeg te liggen; slechts twee meter onder het maaiveld. Hij laat een nieuwe fundering aanbrengen tot op min zeven meter; tot op de eerste stabiele grondlaag. De breedte van de crypte-nissen heeft hij volgens mij aansluitend bij de GHL-Lijnen vormgegeven. Met name bij het tweede crypteraam vanaf de noordelijke apsistoren voelt dit sterk het geval; de grenzen van GHL2 liggen precies aan de buitenste hoeken van de raamnis. Terwijl ik de kapitelen bestudeer, checkt Aad of waar is wat ik over de Energielijnen beweer. In elk geval treft hij geen Energielijnen aan waar ik er geen heb gevonden.

 

 De meeste kapitelen zijn neoromaans, dus nieuw naar oude voorbeelden. Toch loont het de moeite om mezelf hier neer te zetten om ze te bestuderen. Vergeet niet, ze zijn al 120 jaar oud. Neem de twee kapitelen links en rechts van het tweede crypteraam, van de uitstromende GHL2. Het linkerkapiteel bevat een visuele illusie en voldoet daardoor niet geheel aan de bevinding van kapitelendeskundige Elizabeth den Hartog dat monsterlijke dieren àls ze bijten zichzelf bijten.

Het kapiteel bestaat uit twee draken die de nekken om elkaar heen hebben geslagen en vervolgens zichzelf in de schouder bijten, tot zover dus goed. Maar... op de hoeken vormen hun lijven de helft van het lichaam van een sater. Hij heeft een lange puntige baard en spitse ezelsoren. Feitelijk bijten de draken dus tegelijkertijd zichzelf èn de sater. Dit schijnt volgens de oorspronkelijke leer niet de bedoeling te zijn, maar ik vind het schitterend; een uniek kapiteel.

 

In het rechterkapiteel komen twee vogels naar voren die samen aan een druiventros pikken. Door de associatie van druiven met wijn een duidelijke verwijzing naar de Consecratie, naar het Geheim van het Geloof, de verandering van wijn in het Bloed van Jezus Christus. Links en rechts van deze druivenpikkende vogels een fabeldier met een vogelsnavel, paardenlijf en dito oren dat zichzelf in zijn drakenstaart bijt. Biedt dit 'zichzelf-bijten' een suggestie? Een boodschap voor de toeschouwer: 'doe dit zelf'? Een snavel duidt op 'vertel'. In het sjamanisme suggereert krachtdier paard 'neem de vrijheid en ga op  verkenning uit'. Hebben Middeleeuwers de beeldtaal van kapitelen daadwerkelijk begrepen? Bewust? In dat geval geldt de taal voor iedereen. Of toch voor ingewijden? Grappig, als ik dit fabeldier op mezelf betrek: Vertel over wat in je zit; over wat je weet, over je wederwaardigheden tijdens je Queeste en zeker over het etherische (de drakenstaart).

 

Plotseling word ik uit mijn concentratie gehaald; wat is dat voor geroep!? Aad is begeesterd; ruim zeventig kraanvogels trekken richting het zuiden. Maar... het is vandaag 19 december, het hoogtepunt van de kraanvogeltrek is toch eind oktober, begin november!? Mogelijk doet de klimaatverandering zich hier gelden. 

Het magistrale geluid stuurt me naar symboliek vergaart binnen het sjamanisme. Degene die bewust waarneemt, kan voortekenen herkennen en lezen. Krachtdier Kraanvogel brengt vrede, geluk, gezondheid, loyaliteit, goedheid en een lang leven. Blijkbaar mag het. De elegante, ranke vogel staat voor wijsheid en voor de onzekerheid van zekerheid, is gevoelig voor verstoringen en viert al baltsend en dansend het leven. Achter de apsis van de Onze Lieve Vrouwebasiliek is het gewone leven even magisch geworden.

 

Bronnen

- Onze-Lieve-Vrouwebasiliek (Maastricht).

Op 30 september 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Onze-Lieve-Vrouwebasiliek_(Maastricht)

- Kapittel van Onze-Lieve-Vrouwe te Maastricht.

Op 4 oktober 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Kapittel_van_Onze-Lieve-Vrouwe_te_Maastricht.

- Sint-Martinuskerk (Maastricht). Op 30 september 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Martinuskerk_(Maastricht)

- Ted Andrews (1997). Luisteren naar Dieren - Spirituele en magische lessen uit het dierenrijk als sleutel tot zelfkennis en bewustzijnsverruiming. Haarlem: Becht.

 

---> 389 TWEE KRIJGLIJNEN NAAST ELKAAR - Van Een naar Twee

---> LIEFDE 2025 OLVM Inhoud

---> QUEESTE

---> HOME