382 JOHANNES - OPENBARING 12

Maastricht - Sterre der Zee-Kapel - Westelijk raam in de noordwand. Foto: Thea Penterman 18 december 2022.
Maastricht - Sterre der Zee-Kapel - Westelijk raam in de noordwand. Foto: Thea Penterman 18 december 2022.

OVER DE EINDSTRIJD EN DE VREDE

Thea-Warrior

 

Bovenaan in het westelijke raam is onder een ster de strijd tussen Aartsengel Michaël en Engel Lucifer afgebeeld. Daaronder staat op de maan de Apocalyptische Vrouw ofwel Maria als de Begenadigde. 

Voor haar staat de dreigende, zevenkoppige Draak die gewoonlijk gelijkgesteld wordt met de enige tijd later door Aartsengel Michaël verslagen Lucifer: Satan.

 

In Openbaring 12 vers 1 en 2 van Johannes wordt verteld dat er een groot teken in de hemel wordt gezien: een vrouw bekleed met de zon, en met de maan onder haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren. De vrouw is zwanger en roept in barensnood want ze ervaart de pijn van het baren.

In het glas-in-lood zie ik een aantal van die twaalf sterren boven haar hoofd en zwanger en in barensnood kan de afgebeelde Vrouw, kan Maria, hier wel zijn: ze houdt in elk geval haar handen aan haar hoofd, of is dit van schrik voor de Draak?

In Genesis 3 heeft God al beloofd dat hij de smart van Eva, en dus van vrouwen, zeer zal vermenigvuldigen want 'met smart zal zij kinderen baren'.

 

In Openbaring 12 vers 3 en 4 wordt gerept over een ander teken in de hemel: een grote rode draak met zeven hoofden en tien hoornen en op zijn hoofden koninklijke hoeden. Met zijn staart trekt hij het derde deel van de sterren van de hemel en werpt die op de aarde. En hij staat voor de barende vrouw opdat hij het kind kan verslinden wanneer zij het heeft gebaard.

Hm, de Draak is knap weergegeven, zeven hoofden zijn er. Tien hoeden ook? Met de staart trekt het monster de sterren uit de hemel. Blauwe Engelen zweven daar net boven. De mooiste interpretatie van de zevenkoppige Draak vind ik persoonlijk in de zeven katholieke hoofdzonden. Rond 1556 heeft Pieter Breughel de Oude zeven schitterende prenten getekend waarop deze hoofdzonden - Lust, Gulzigheid, Hoogmoed, Luiheid, Afgunst, Woede en Gierigheid - zijn afgebeeld. Paus Gregorius I heeft deze hoofdzonden reeds in de zesde eeuw geformuleerd. Beslist helder geobserveerd en geconcludeerd door die paus, een mens wordt geboren met de mogelijkheid zichzelf en anderen kwaad te doen. De zeven hoofdzonden vormen een aardig rijtje 'gaten in de weg' waarin iemand kan vallen. Elke mens wordt erdoor belaagd, ook de Apocalyptische Vrouw uit de Openbaring van Johannes. Of is zij - als Begenadigde - daarvan vrijgesteld?

 

In Openbaring 12 vers 5, 6 en 7 staat dat de vrouw een zoon baart die al de heidenen met een ijzeren roede zal hoeden, maar haar kind wordt weggerukt tot God en zijn troon. De vrouw vlucht de woestijn in waar God haar een plaats heeft bereid waar zij 1260 dagen gevoed zal worden. En dan wordt het krijg - oorlog - in de hemel: Michaël en zijn engelen vechten met de draak, en de draak met zijn engelen vechten terug. De draak en zijn engelen worden verslagen en worden de hemel uitgestuurd. De grote draak, de oude slang, duivel en Satan, die de hele wereld tracht te verleiden (kwaad te doen) wordt met zijn engelen op de aarde geworpen. 

Oorspronkelijk is de grote Draak Satan de schone en wijze Engel Lucifer. Ofwel 'de Lichtbrenger' die hoogmoedig meent een betere manier dan God te hebben om de mensen tot God te brengen. Hm, zijn intentie is goed, zijn werkwijze is verkeerd. Nog steeds verkeerd, want via het kwaad blijft God uit beeld. De strijd tussen Michaël en Lucifer is bovenaan in het westelijk glas-in-loodraam verbeeld: Michaël in het wit en Lucifer in het rood. Volgens mij heeft Lucifer net verloren. Bijzonder, dat ooit - volgens het visioen van Johannes - de Engelen in de Hemel dus ook zondig konden zijn.

Maastricht - Sterre der Zee-Kapel - Oostelijk raam in de noordwand. Foto: Thea-Warrior - ThP 18 december 2022.
Maastricht - Sterre der Zee-Kapel - Oostelijk raam in de noordwand. Foto: Thea-Warrior - ThP 18 december 2022.

Het weggerukte Kind staat in de Sterre der Zee-Kapel op het oostelijk raam van de noordwand. Binnen de Drievuldigheid of in Drie-Eenheid wordt deze Boreling vereenzelvigd met Jezus. In het raam staat Hij op een zuil met op Zijn hemd de letters Alpha en Omega. Als 'Begin en Einde' symboliseren deze letters samen de Eeuwigheid.

In de vorm van een Duif vliegt boven Jezus de Heilige Geest. Naast Jezus zit God de Vader reeds op de regenboog, welke naar het Laatste Oordeel verwijst. Onder Hen twee Engelen met zwaarden, klaar voor welke krijg dan ook.

 

Nadat de boreling is weggerukt vinden volgens de profetie van Johannes een vreselijke oorlog en vele plagen plaats. Aan het eind daarvan wordt de duivel (de verleider) in de poel van vuur en zwavel geworpen, waarin het beest en de valse profeet ook reeds verblijven. Dag en nacht zullen zij daar in alle eeuwigheid gepijnigd worden.

Vervolgens zit op een grote witte troon Degene van wie zowel aarde als hemel zijn weggevloden en alle doden komen naar voren om te worden geoordeeld naar hun werken die in de Boeken vermeld staan. Onder andere in het Boek des Levens.

Dood en hel worden eveneens in de poel van het vuur geworpen en tevens eenieder die niet in het Boek des Levens vermeld staat.

 

Vervolgens ziet Johannes (Openbaring 21: 1-4) een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, en hij ziet een heilige stad; het nieuwe Jeruzalem. Deze stad gaat van God uit en is (schoon) als een bruid versierd voor haar man. Hierop hoort Johannes een grote stem uit de hemel, die zegt: Zie, het tabernakel van God is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God zelf zal bij hen zijn en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn, want de eerste dingen zijn weggegaan.

In het rechter glas-in-loodraam staat de Heilige Stad Jeruzalem uit Johannes' visioen bovenaan. Gewoon een Stad van Vrede boven de Drie-eenheid. En aldus gaan de afbeeldingen in deze twee ramen zoals gezegd met Adam en Eva van het begin van de Schepping in het Oude Testament met het Heilige Jeruzalem naar het eind van het Nieuwe Testament. 

 

Het zijn toch echt prachtig blauwe ramen uit 1960 van Frans Slijpen. Symbolisch gezien mooi, want blauw is de kleur van Maria en blauw is ook de kleur die bij het keelchakra hoort. Met een open, doorstromend keelchakra spreekt iemand de waarheid.

 

Wat me op dit moment, terwijl ik bovenstaande tekst redigeer - 13 oktober 2025 - als nogal confronterend treft, is dat Johannes vertelt dat een teken aan de hemel wordt gezien... ik zie dit teken nù toch aan de hemel... hier - op Levend Web - in de Kapel van Maria - Sterre der Zee. Aardig geschrokken wend ik me tot de Engelen. Een Engel komt aangesneld en ik voel prompt een geruststellende hand op mijn schouder: Thea, het is goed... vertrouw.

Inderdaad de Boreling is reeds weggerukt; terug naar God de Vader. Als ik de Krijg tussen Michaël en de Draak figuurlijk beschouw, houdt deze Krijg in dat mensen het vermogen gaan ontwikkelen om met elkaar in vrede te leven: weg met die hoofdzonden. Er zal dan ook een ander besef zijn van leven en dood, een besef dat het gemakkelijker zal maken liefdevolle mensen te zijn. En omdat Jeruzalem 'Stad van Vrede' betekent, kan dit elke stad in de wereld zijn waarin mensen het vermogen tot liefdevol en vredig samenleven hebben ontwikkeld. Mooi vooruitzicht, laten we samen een poging wagen.

 

Bronnen

- De Baaij, J. (7 november 2024). In Bonnefanten ontdek je de zeven hoofdzonden.

Op 13 september 2025 van https://kunstvensters.com/2024/11/07/in-bonnefanten-ontdek-je-de zeven-hoofdzonden/

- Genesis 3: 16. Op 15 september 2025 van https://www.statenvertaling.net/bijbel/gene/3/html

- Johannes Openbaring 12. Op 12 januari 2023 van https://www.statenvertaling.net/bijbel/open/12.html

 

---> 383 EEN TWINTIG-STAPPEN-BREDE LIJN - Verwarring en Andere Ellende

---> LIEFDE 2025 OLVM Inhoud

---> QUEESTE

---> HOME