
ROND DE SINT-SERVAAS
Thea-Warrior
Twee uur later weer uitgerust op pad. Het Vrijthof gonst. Een Kerstman staat op wacht bij de Perroen. Van oudsher markeert de Perroen de plek waar recht wordt gesproken of wetten en voorschriften bekend worden gemaakt.
Deze Perroen toont de wereldlijke macht van de prinsbisschop van Luik. Tussen 1204 en 1794, het beginjaar van de Franse bezetting, regeren twee heren over het grondgebied van de stad Maastricht. De prinsbisschop van Luik bestuurt het gebied van en rond het Romeinse castellum, met de huidige Onze Lieve Vrouwebasiliek. De Rooms-Duitse koningen en staatsrechtelijke opvolgers daarvan besturen het gebied van en rondom de romeinse begraafplaats met de grafkerk van Sint-Servaas ofwel het huidige Vrijthof met de Sint-Servaasbasiliek.
Het kan dus wel in vrede samenleven en -werken. Welke karaktertrek zou eraan ten grondslag liggen?
Over het plein wandel ik schuin naar de overzijde: naar de straat genaamd 'Het Vagevuur' tussen de Sint-Janskerk, met zijn beschermend-rood-geverfde toren van mergelsteen, en de Sint-Servaasbasiliek. Het zuidertransept van de Basiliek kenmerkt zich door een enorm glas-in-loodraam, niks geen kleine Romaanse ramen hier. De middenstijl van het harnas is één hoog reliëf: de boom van Jesse met het voorgeslacht van Jezus. Blijkbaar is dit raam rond 1900 geschonken door jonkheer Victor de Stuers, een goede vriend van architect Pierre Cuypers die op dat moment de restauratie van de Sint-Servaas leidt.
Het wereldwijde web vertelt dat de in Den Haag werkzame advocaat Victor de Stuers (1843- 1916) een invloedrijk pleitbezorger is voor het behoud van het nationale erfgoed, waaronder monumentenzorg en archieven en tevens een warm voorstander is van aandacht voor musea en (historiserende) bouwkunst. Van hem is ook het citaat 'Teekenen is spreken en schrijven tegelijk'. Ja, volgens mij is de jonge architect Pierre Cuypers in het kader van het verkrijgen van kennis over het bestaan van Energielijnen zwijg- en schrijfplicht opgelegd, maar... een verbod op tekenen is hem niet opgelegd, en daarom hoopt hij aan het eind van zijn leven ook dat wat hij gewrocht heeft, mag blijven bestaan. Waarom? Zodat ooit iemand zijn versleutelingen van het bestaan van (Verticale) Energielijnen in vloermozaïeken en in glas-in-loodramen mag ontsleutelen. Ja, mijn interpretatie, ik weet het. Nota bene volgens mij mag ik 'die iemand' zijn omdat ik mijn hele leven al gevoelig ben voor de ligging van Horizontale Energielijnen en de laatste jaren hulp van de Engelen krijg om de plek van Verticale Energielijnen te ontdekken. Met dank voor dit laatste. Nou... eerlijk gezegd, God, dank voor allebei.
Bij het bergportaal bewonder ik schattige, kleine, gebeeldhouwde kopjes. De reliëfs van de kapitelen zijn vrij kuis; mannetjes met 'een vijgenblad' voor hun geslachtsdelen, maar de meest rechtse zit volgens mij te kakken. Tamelijk suggestief dwarrelt een liaan met bladeren tussen zijn benen door naar beneden.
Ik besluit rechtsom te lopen om een indruk te krijgen van de afmetingen van de Basiliek. Een massief stenen poort schijnt het westwerk met de toren te schragen, ik wandel eronderdoor. Voorbij de oude refter en het kostershuis kom ik op het Keizer Karelplein, waar Sint-Servaas over de fontein mag heersen omdat hij - volgens de plaquette - ooit in Biesland, een woonwijk van Maastricht, een bron heeft laten opwellen.
Het Noordportaal van de Basiliek is rond 1475 opgetrokken als sluitstuk van de gotische kruisgang. De huidige beelden zijn neogotisch. Werk van Pierre Cuypers? Nee, volgens het wereldwijde web zijn ze van Joseph Cuypers in samenwerking met de in Maastricht woonachtige architect Johannes Kayser. Maar wat een plaatje! In het timpaan de zegenende Jezus met aan zijn rechterhand Sint-Petrus en aan zijn linkerhand Sint-Servaas. Aan de oostkant Sint-Monulfus aan de westkant Sint-Gondulfus. Nee, wat is dat nou... hier overtreedt iemand 'de regels', immers volgens het wereldwijde web is het niet Sint-Gondulfus maar Sint-Lambertus.
Op de deur zit een briefje geplakt: INGANG BASILIEK SINT-SERVAAS VIA VRIJTHOF. Hm, volgens mij is dit in 2025 precies andersom. Centraal prijkt op de houten deuren de Aartsengel Michael bovenop een draak. Voor mij de opmaat om tòch mijn wichelroede te pakken; de Energielijn kriebelt namelijk al over de achterkant van mijn benen en rug.
Bronnen
- Biesland. Op 4 september 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Biesland_Maastricht.
- Citaat door Victor de Stuers. Op 4 september 2025 van straatpoezie.nl/gedicht/tekenen-is-spreken-en schrijven-tegelijk-2/
- Heiligenbeelden portaal Sint Servaasbasiliek. Op 4 september 2025 van https://www.vanderkrogt.net/standbeelden/
- Johannes Kayser. Op 4 september 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kayser
- Sint-Servaasbasiliek (Maastricht). Op 4 september 2025 van nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Servaasbasiliek_(Maastricht)#
- Victor de Stuers. Op 4 september 2025 van nl.wikipedia.org/wiki/Victor_de_Stuers
---> 368 WICHELEN ROND DE SINT-SERVAAS - Toch Energielijnen detecteren