
VERDER RONDDWALEN
Thea-Warrior
In het schip blijkt een prachtig Marianum te hangen; in het gewelf bevestigd in het centrum van een linksomdraaiende spiraal. 'Loslaten' is de betekenis van dat linksom draaien. Op de banderol staat: 'Monulfe Gondulfe stuet op ter vart, wat Aken dat Munster segt Got ongepasst.'
In 'ongepasst' noteer ik twee essen want ik zie de Duitse Ringel-s. Twijfel een beetje of ik de Oud-Nederlandse tekst geheel goed heb opgeschreven. Als ik het vertaal, staat er: Monulfus, Gondulfus sta op voor de vaart omdat het munster in Aken, zegt God, ongepast is.
Munster ofwel klooster betreft natuurlijk de Dom van Aken, en ongepast betekent 'niet ingewijd voor haar heilige functie'.
Er wordt gezegd dat iemand in de 15e eeuw deze woorden op de cenotaaf van Monulfus en Gondulfus heeft gebeiteld, en dat door een foutieve vertaling een legende is ontstaan. Namelijk dat de overleden bisschoppen Monulfus en Gondulfus uit hun graf zijn opgestaan en als rammelende skeletten op reis zijn gegaan naar Aken zodat daar op 6 januari 805, op de dag van Driekoningen, het juiste aantal bisschoppen - zoveel als dagen in het jaar - bij de inwijding van de Dom door paus Leo III aanwezig zijn.
Tja, kan me wel voorstellen dat de een of andere bisschop naar dat grote feest in Aken relieken van Monulfus en Gondulfus heeft meegenomen, zodat deze gestorven heilige bisschoppen ook 'aanwezig' zijn.
Recht onder het Marianum bevindt zich een koperen plaquette. Die herinnert eraan dat Sint-Servaas in 384 op deze plek is begraven. Blijkbaar ligt de crypte van Sint-Servaas eronder.
De nodige schilderijen, beelden en reliekbustes reizen mijn oog voorbij. In het noordwestportaal tref ik een enorm beeld van de Heilige Petrus. Met de telefoon op de rand van een pilaar vereeuwig ik ons beiden. Heb absoluut een zwak voor Petrus. Sta nu, net als hij toen, volledig achter Jezus en Zijn Boodschap van Liefde... en ja, ik geloof heilig in reïncarnatie.
In het schip luister ik kort naar teksten die op het hoogkoor worden voorgelezen. In de schilderingen in de apsis overheersen de kleuren roze en lichtblauw: een reconstructie door Pierre Cuypers aan de hand van teruggevonden kleurfragmenten.
In het 12e-eeuwse handschrift 'Hortus Deliciarum' van Herrade van Landsberg, abdis van het klooster op de Hohenburg in de Elzas, staan nauwgezette afbeeldingen van deze schilderingen. Eh, heeft Herrade de oorspronkelijke schilderingen gekopieerd en kent Pierre Cuypers de originele schilderingen via haar handschrift?

Ik duik de vieringcrypte in. Op een altaar staan vier heilige bisschoppen. Ze zijn vereeuwigd op een stenen, in de 17e eeuw beschilderde, laat-Romeinse sarcofaag: Candidus, Gondulphus, Valentinus en Monulphus. Vier 'opzichters' van de kerk uit Tongeren en Maastricht.
Als ik door het toegangspoortje de volgende crypte betreed, word ik een warme Energielijn gewaar. Tegen de noordmuur van deze crypte staat de stenen tombe Karel van Neder-Lotharingen, de laatste der Karolingers, gestorven in 1001. Wichelend bepaal ik de grenzen van de Energielijn. Inderdaad, door het poortje en dan schuin door de tombe. De rechterkant van de Lijn loopt net links naast de zuidoosthoek van de tombe en is gericht op de O van het woord Anno. Iets verderop de Sint-Servaascrypte. Jammer dan, afgesloten. Niks te wichelen daar.
In de Schatkamer leer ik vervolgens weer heel wat; via grootmoeder Anna en haar zus Hismeria zijn Jezus en Sint-Servaas blijkbaar aan elkaar verwant. Zo te zien vormt Jezus met Zijn apostelen een behoorlijk familiebedrijf.
Ik bewonder de goudvergulde Noodkist uit het eind van de twaalfde eeuw. Relieken van meerdere heiligen worden daarin bewaard, onder andere van Sint-Servaas. Deze kist staat centraal in de zevenjaarlijkse Heiligdomsvaart, die vaart moet een heel spektakel zijn in Maastricht. Lees daarna over opgravingen die sinds 1890 in de Basiliek zijn gedaan en bewonder een prachtig geweven grafdoek van de heilige Martinus van Tongeren.
In een vitrine het snoezige beeld 'Sint-Servaas met de Draak' van rond 1525. In 342 of 343 heeft een zekere bisschop Sarbatius op het Concilie van Sardica besluiten tegen het arianisme ondersteund. De draak kan dus het duivelse arianisme verbeelden. Een plausibele verklaring... als de draak al niet betekent dat Sint-Servaas kennis heeft van Energielijnen.
Hm, volgens mij overvoer ik mezelf deze dag met een verbijsterende hoeveelheid beelden en informatie.
Om 19.00 uur volg ik een mis in de voormalige refter, de huidige Sint-Servaaskapel. Even uitrusten van het rondwandelen. Het Evangelie betreft hoofdstuk 14 van Mattheus over de vijf broden en twee vissen die door Jezus worden gezegend en daarna worden uitgedeeld. Als ongeveer 5000 mannen (bedoelen ze mensen of komen de vrouwen en kinderen er nog bij?) hebben gegeten, vullen de restanten van het maal nog 12 manden vol.
Natuurlijk een metafoor dit verhaal; als twee mensen vijf inzichten hebben en die inzichten delen met 5000 anderen dan wordt de kennis enorm vermeerderd. En ja, natuurlijk heeft iedereen daar op die berg, tijdens de Bergrede van Jezus, voedsel bij zich en deelt iedereen, zoals gebruikelijk in die tijd, het eten met elkaar, èn geldt het ritueel van het zegenen van vijf broden en twee vissen door Jezus tegelijkertijd ook het overige aanwezige voedsel. En ja, als dan na de maaltijd alle restanten bij elkaar worden verzameld dan kunnen er best 12 manden vol over zijn.
Ik kan erg genieten van de verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament. Ook van mijn eigen interpretaties.
Wat dit laatste betreft: nu (in 2025) denk ik dat de sleutel die de heilige Petrus in Rome persoonlijk aan Sint-Servaas heeft overhandigd niets anders betreft dan de aan hem overgedragen kennis over Energielijnen. En wel specifiek kennis over het bestaan van Verticale Energielijnen, omdat hoog bij die Verticale Lijnen Engelen de wacht houden om de zielen en geesten van overledenen op te vangen. Zeg maar 'dat de Engelen 'de overledenen' daar de Hemel in leiden'.
Bronnen
- Cenotaaf van Monulfus en Gondulfus.
Op 30 augustus 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/ Cenotaaf_van_Monulfus_en_Gondulfus
- Gondulfus van Maastricht. Op 29 augustus 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Gondulfus_van_Maastricht
- Monulfus van Maastricht. Op 29 augustus 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Monulfus_van_Maastricht
- Servaas van Maastricht. Op 29 augustus 2025 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Servaas_van_Maastricht
---> 364