SPELEN, SPELEN, SPELEN
Thea-Warrior
Het waait en is guur koud als we zaterdag 8 januari 2022 op de grote parkeerplaats ten zuiden van de Boulevard Bara parkeren. We zijn te vroeg om naar 'Le Gîte des Cinq Clochers', onze overnachtingsplek, te gaan. We wandelen
richting het oosten: naar de kruising van de Boulevard Bara met de Rue Saint-Martin. Het voelt als afscheid nemen: 'Dag Billenniummonument van Rafael!'
Het Museum voor Schone Kunsten is nog gesloten, dus staan we een tijdje te blauwbekken. Het Hôtel-de-Ville is eveneens gesloten maar dit kan me weinig meer schelen; de Energielijn in de crypte aldaar geloof ik ondertussen wel. Korte tijd later staan we bij Louis' enorme schilderijen.
Beter bekend met de geschiedenis van Karel de Vijfde en de ooms van Christine de Lalaing komen de afbeeldingen dieper bij me binnen. Opnieuw poseer ik voor 'De Pest' van Louis Gallait. Het voelt alsof ik me van het schilderij moet losscheuren. Terwijl ik het bekijk, vallen me plotseling nieuwe dingen op: het kruisbeeld in de linkerhand van de voorzanger, van mijn Ailbertus d'Antoing, glinstert rustig: 'Kan dit de TIEN-STRALENSTER zijn? Oké, rustig maar... ik zal het thuis checken!'
Links op het schilderij staat een vrouw met een kind op haar arm... 'Net Maria met de pasgeboren Jezus!'
Voor haar vrouwen met dode kinderen... 'De Nacht van de Onnozele Kinderen!? Toen koning Herodes alle jongetjes van Bethlehem heeft laten doden!?'
Via de voorzanger - mijn Ailbertus gelijkt Jezus als prediker en is tevens een voorafbeelding van Jezus aan het kruis - dwaalt mijn oog naar de rechterzijde: 'Hee, de moeder met de wringende handen kan ook een piëta voorstellen! Dan ligt de overleden Jezus op de grond voor haar.'
Het schilderij blijkt 'het Leven van Jezus' in een notedop aan te bieden, en '... ... kijkt Jezus me aan!?'
'Ooo... ja!'
Klik op de afbeelding voor een vergroting en info.
Natuurlijk bekijk ik eenmaal weer thuis onmiddellijk de afbeeldingen, maar het duurt tot zaterdag 12 februari 2022 voordat ik ten behoeve van Levendweb de samenvoeging van 'La Peste' met de Energielijnen en de naar mij kijkende Jezus realiseer; met veel te verhalen en slechts een hoofd en twee handen moet de tijd wel rijp zijn voor actie.
Is het Energielijnenpatroon van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Doornik versleuteld in het schilderij van 'De Pest'? Ik denk het wel. Louis Gallait heeft het in elk geval geprobeerd. De Energielijnen-compositie heeft ten grondslag gelegen aan zijn successen in 1832 en 1833, en is dus absoluut het herhalen waard. De Kruising van de Turquoise Heilige-Geestlijn en de Witte Bisschop-Labislijn valt buiten het kader. Het is alsof Louis Gallait zich beperkt heeft tot de Kruisingen in het schip en de transepten. Voeten en armen strijken langs de Lijnen. Het is een bijzonder cadeau, deze correctie van mijn denkwijze, dat niet alle kruisingen van het Energielijnenpatroon van de Kathedraal in de compositie van het schilderij aanwezig moeten zijn. Er zit nog een bijzonderheid in de samenvoeging van het Energielijnenpatroon met het schilderij, want in 1883 heeft Louis Gallait als onderliggende compositie het Energielijnenpatroon opgepakt van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal welke in 1092 nog niet met die omvang in Doornik pronkte. In 1092 bestaat het Lijnenpatroon wel, maar de TIEN-STRALENSTER valt nog buiten het kerkgebouw en het gotische koor moet nog worden opgetrokken.
Wat betreft het creatieve werken met een dubbele afbeelding - in deze situatie 'het Kind Jezus' enerzijds en 'het Hoofd van Jezus' anderzijds - die kwaliteit behoort niet enkel toe aan deze grote meester.
Leermeester Philippe-Auguste Hennequin heeft zich in deze illusietechniek absoluut ook bekwaamd. In 'De Verdediging van Doornik door Christine de Lalaing in 1581' heeft hij in de Benedenwereld', in de wereld van de aanvallers, en zelfs aan de rechterkant in het donkere deel en daarboven (in de Middenwereld) meerdere dubbele afbeeldingen aangebracht.
Spelen, spelen, spelen... een Wereld vol Geesten en Spoken... een Koning op een Troon, een Aapachtige Strijder, een Vrolijke Kruisridder, Jan Klaassen en Katrijn... en meer!
Bronnen
- Louis Gallait (1883). La Peste de Tournai en 1092. Museum voor Schone Kunsten van Doornik. Foto: PMR Maeyaert. Publiek domein via Wikimedia Commons. Op 12 februari 2022 van https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PMa_B_541_Tournai.jpg
- Philippe-Auguste Hennequin (1824). De Verdediging van Doornik door Christine de Lalaing in 1581. Cliché van het Museum voor Schone Kunsten van Doornik. Publiek domein.
---> 311 OP EEN REGENACHTIGE NAMIDDAG - 'Oorlog' in Vredestijd