249 DE VIERDE VERSLEUTELING

LOUIS GALLAIT IN ACTIE

Thea-Warrior

 

Op dinsdag 20 juli 2021 vallen me, zoekend naar de energielijnen in het schilderij, specifiek de handen en vingers op èn de uitzonderlijk priemende blik vanuit de ogen van de vrouw links op het schilderij. De hoek tussen beide lijnen - de gele en de turquoise - klopt, immers 33,75 graden. Feitelijk zijn er meer evenwijdige turquoise lijnen te trekken. Dat kan; meer of minder van het schilderij valt dan binnen de plattegrond van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Doornik. De evenwijdige turquoise lijnen suggereren dat het Centrum een geluid produceert en ze ondersteunen de compositie van het schilderij. 

De Acht-Stralen-Ster - HET LICHT - bevindt zich midden op Jezus' voorhoofd. Nu, na mijn bezoek aan de Kathedraal op zondag 25 juli 2021, kan ik verklappen dat het echt een Tien-Stralen-Ster is, want vanuit het Centrum van de Acht Stralen stijgt in de Kathedraal inderdaad een energielijn verticaal omhoog. Vanuit het schilderdoek komt er dus een Straal uit de Acht-Stralen-Ster recht op de toeschouwer toe.

 

De gele energielijn - de Madonnalijn - loopt bijna evenwijdig aan de zwartgrijze streep rechtsboven, ogenschijnlijk een muur, maar waarschijnlijk zijn daar afbeeldingen overgeschilderd. De gele energielijn ontspringt als het ware uit het oog van de vrouw die Jezus aankijkt en gaat langs de pupil van de man met de tulband in het midden. Beter andersom: de energie ontspringt uit het voorhoofd van Jezus en het licht treft het oog van de vrouw.

Louis Gallait heeft meer specifieke punten met deze energielijn geïntegreerd, waaronder het begin van haar neus, de hoek van de halsuitsnijding van haar kleed en haar elleboog. De geelgouden energielijn roept de vraag op wie de scherp-kijkende vrouw is. Volgens Johannes 9 (ik kom nog terug op dit bijbelse verhaal) zijn de discipelen van Jezus aanwezig als hij de blindgeborene ontmoet. Ik houd het op Maria-Magdalena.

 

Zoals verteld zijn op het schilderij meerdere turquoise energielijnen te trekken. Een turquoise energielijn wordt bepaald door de wijs- en middelvinger van de linkerhand van Maria Magdalena en de wijsvinger en duim van de linkerhand van Jezus. Met zijn linkerwijsvinger en -duim duidt Jezus tevens zijn hart ofwel het huis van zijn liefde aan. 

De neuspunt van de man achter Maria Magdalena, de hoek van de halsuitsnijding van haar kleed, de oksel van de slapende baby en ook de grens van het bovenbeentje van de baby worden door Louis Gallait eveneens op deze energielijn geschilderd. Is deze Heilige-Geestlijn de belangrijkste energielijn? Ik denk dat de vraag naar 'de belangrijkste' in deze niet opportuun is, de schilder heeft het schilderij gewoon grandioos opgebouwd.

Een tweede turquoise energielijn gaat door het rechteroog van de blindgeborene en via de wijsvinger van de rechterhand van Jezus (waarmee hij het linkeroog van de blindgeborene aanraakt om hem van zijn blindheid te genezen) onderlangs de linkerpols van Jezus om vervolgens de witte energielijn - de Bisschop-Labislijn - te kruisen op het polsje van de baby.

Dit doet me denken... via de 'verborgen' kruising van de turquoise en witte energielijn wordt op het babypolsje de kruisiging van Jezus als waarheid voorspeld. Een waanzinnig knappe compositie van schilder Louis Gallait.

 

Ondertussen heb ik in het door mij aangeschafte boek 'Louis Gallait (1810-1887) La Gloire d'un Romantique' een voorstudie voor de compositie van het schilderij ontdekt.

Op deze voorstudie draagt een wat wild uitziende vrouw haar kind vrij nonchalant tegen haar borst. Inderdaad, als een madonna lactans. Louis Gallait heeft in het echte schilderij de houding van moeder en kind gewijzigd.

Hoe diep heeft hij daarover nagedacht? Heeft Louis Gallait de beschikking gehad over het energielijnenpatroon van de Kathedraal? Volgens mij wel!

 

Om een en ander te checken, scan ik maandag 2 augustus 2021 de voorstudie in en teken ik het energielijnenpatroon van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Doornik erin.

De verbinding tussen het lijnenpatroon en de afgebeelde figuren ervaar ik als zwak. Het oog van de blindgeborene moet wel de kruising zijn van de turquoise met de gele energielijn. Het is mijn uitgangspunt dat de gele energielijn daadwerkelijk de verbinding vormt van het voorhoofd van Jezus met het oog van de blindgeborene, en dan blijkt de turquoise energielijn - onder de juiste hoek - keurig horizontaal te lopen. Schitterend om te zien hoe Louis Gallait in deze voorstudie via de kruising van de blauwe en de turquoise energielijn de afbeelding perfect in vieren verdeelt. De rijzige houding van Jezus heeft hij al mooi uitgelijnd op de blauwe energielijn. De blik van Maria Magdalena is reeds gericht op het voorhoofd van Jezus, maar haar blik maakt nog geen deel uit van het lijnenpatroon. Een energielijn (de echte witte!) raakt reeds het babyhandje! Door op het definitieve schilderij het energielijnenpatroon ietwat rechtsom te draaien, heeft schilder Louis Gallait een schilderij met een magistrale compositie gecreëerd: een meesterwerk. Een diepe buiging en 'chapeau'! Grappig, in deze voorstudie heeft de brug boven het hoofd van Jezus veel weg van de Pont des Trous over de Schelde in Doornik.

 

In de Nieuw-Testamentische verhalen worden meestal meer zieken naar Jezus gebracht om te worden genezen, maar in het verhaal van de blindgeborene is dit niet het geval. De baby stelt derhalve geen ziek kind voor. Wat heeft schilder Louis Gallait gedaan? Ik denk dat de wijzende oude man met de grijswitte baard Jozef, de aardse vader van Jezus, voorstelt. De moeder met baby is dan Moeder Maria met haar slapende zoon Jezus in haar armen. Geniaal, achter Jezus' rug zijn geboorte: het leven dat hij reeds heeft geleefd. 

Boven het hoofd van Maria lijken op het echte schilderij bij de zwartgrijze muur meer gebeurtenissen uit het leven van Jezus afgebeeld. Ik zie er een ezel, welke kan duiden op de vlucht naar Egypte. Daarnaast een familietafereeltje. Verbeeldt dit de geboorte van Jezus of is dit het bezoek van Maria aan haar nicht Elizabeth? Ik kan het niet goed zien. 

 

Ik zie ook iets wat ik minder leuk vind, immers boven het hoofdje van de baby vormt - van een afstand gezien - de hand van de oude man met de grijswitte baard een nogal verschrompeld, wat kwalijk lachend, hoofd. Er zit een dreigende uitstraling in: allerminst grappig. Misschien heeft het te maken met het bijgeloof dat 'het kwaad' het heeft voorzien op pasgeborenen en dat baby's daarom niet al te trots en duidelijk aan derden moeten worden getoond. Misschien is het 'een kunstje' dat de vaardigheid van de schilder aantoont.

 

In het uiteindelijke schilderij worden de blauwe energielijn en de rode eveneens door specifieke punten gedefinieerd: de blauwe Catharina-lijn gaat van het voorhoofd van Jezus naar de top van de linkerwijsvinger in de gevouwen handen van de blindgeborene, en de rode Belfort-lijn gaat van Jezus' voorhoofd langs zijn neus naar de top van zijn linkerduim.

Louis Gallait heeft de smaak van het vormgeven te pakken gekregen; naast meerdere evenwijdige turquoise lijnen verwerkt hij evenwijdig aan de gele energielijn nog een lijn. Op zich heeft deze lijn niets te maken met het energielijnenpatroon van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, maar de lijn toont wel aan hoe geconcentreerd Louis Gallait zijn schilderij heeft opgebouwd. Genoemde lijn raakt de middel- en wijsvinger van Jezus' linkerhand, kruist een van de turquoise lijnen bij de top van de linkerwijsvinger van Jozef en gaat dan naar de kin van Maria.

 

Kortom de jonge schilder Louis Gallait heeft rond 1832 het energielijnenpatroon van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Doornik uiterst bewust in zijn schilderij verwerkt. Of hij ècht heeft geweten dat het lijnenpatroon bij de Kathedraal hoort!? Mogelijk heeft het patroon slechts bij 'de examenopdracht' van de Academie voor Schone Kunsten in Doornik gehoord, maar in verbinding met het energielijnenpatroon is de schilder tot grote hoogten gestegen. Aan de mensheid toont hij in elk geval zijn overtuiging dat Jezus - de Christus die de blindgeborene geneest - het Licht van de Wereld is. 

 

Bronnen

- Afbeelding voorstudie 'Guérison de l'aveugle'. Publiek domein gezien het creatiejaar 1833 van het origineel. 

Scan van 2 augustus 2021 uit: S. Le Bailly de Tilleghem (1987). Louis Gaillait (1810-1877) - La Gloire d'un Romantique. Pg. 92. Bruxelles: Crédit Communal.

- Afbeelding 'Guérison de l'aveugle-né'. Fotograaf Jacques Declercq, IRPA (1988). Publiek domein, objectnummer 10039902, clichénummer N007794. Op 18 juli 2021 van http://balat.kikirpa.be/object/10039902.

 

---> 250 LOUIS GALLAIT - Landelijk Bekend

---> LIEFDE 2021 CT Inhoud

---> QUEESTE

---> HOME